Nachlass - Pièces sans personnes

Brandstichter 2017: Rimini Protokoll
Nachlass - Pièces sans personnes
Genre:
Toneel
Serie en/of festival:
Made in Lausanne / Brandstichter 2017: Rimini Protokoll
Uitvoerenden:
Rimini Protokoll / Stefan Kaegi / Dominic Huber
Taal:
Duits / Engels / Frans (met Engels, Nederlandse boventiteling op 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18 en 19 februari)

Nachlass ('nalatenschap') is een poging om te spreken over datgene waarvan niemand kan getuigen: de dood. Deze theatrale installatie is tijdens ons festival Brandstichter 2017 te zien in de Westergasfabriek. Nachlass is de nalatenschap van mensen die er niet meer zijn, een manier om over de dood te spreken, een eerbetoon aan het leven.

MEER INFORMATIE

Nachlass - Pièces sans personnes duurt circa 90 minuten en gaat meerdere keren op een dag van start, klik hier voor een overzicht van alle tijden en om kaarten te bestellen. Wacht niet te lang met bestellen, de capaciteit is beperkt.

Nachlass ('nalatenschap') is een poging om te spreken over datgene waarvan niemand kan getuigen: de dood. De makers volgden een aantal mensen in de laatste dagen van hun leven. Zij gebruikten de tijd die hen nog restte om vast te leggen wat zij wilden nalaten en om hun afscheid te organiseren. Voor elk van hen richtte Rimini Protokoll een kamer in met persoonlijke spullen: hun nalatenschap.

Rimini Protokoll: "De dood is de enige menselijke ervaring waarvan we geen getuigenverslag kunnen krijgen. Nachlass is een poging om te getuigen, niet van de dood zelf, maar van de reis die ieder van ons vroeger of later verplicht moet maken. Hoe kan afwezigheid tastbaar gemaakt worden? Hoe vertel je een verhaal dat reeds is afgelopen?"

Deze kamers vol herinneringen zijn de piramides en de mausolea van de 21e eeuw, door hun eigenaren zelf geconstrueerd. De kamers zijn gevuld met persoonlijke zaken, dierbare geuren en objecten,
testamenten, bankafschriften, laatste woorden, foto's en videoboodschappen van de overledenen. Nachlass is theater zonder acteurs, een installatie van kamers waar u zelf doorheen mag lopen.

De gesproken taal in Nachlass is Duits en Frans, we voorzien u van Nederlandse ondertiteling. Deze voorstelling vindt plaats in het Machinegebouw van de Westergasfabriek in Amsterdam.

Brouwerij Troost (tegenover het Machinegebouw) is de plek om een hapje te eten rondom uw bezoek aan Nachlass, maar u kunt er ook napraten onder het genot van een borrel. U vindt er onder meer een hamburger en Flammkuchen op de kaart. Als u online reserveert om een hapje te eten (reserveren is gewenst!) vermeld dan Nachlass in het notitieveld en u krijgt een Duitse Weitzen van het huis!

(B)randprogramma:

  • Op do 9 februari organiseren we de FAQ-Room: Interactive Performance Design. Veel van de voorstellingen van Rimini Protokoll bevatten spel-elementen. Met specialisten uit het vakgebied (Marieke Nooren, o.a. WildVreemd en Joris Weijdom, docent Interactive Performance Design) en de leden van Rimini Protokoll zelf, gaan we dieper in op dit aspect. De FAQ-Room begint om 19.30 uur in de SSBA Salon en duurt tot 20.00 uur.
  • Op za 11 februari organiseren wij de FAQ-Room: Nalatenschap. Hanneke Groenteman gaat in gesprek met Bert Keizer, publicist van o.m. Tumult bij de uitgang en Vroeger waren we onsterfelijk. De FAQ-Room begint om 13.30 uur in het Machinegebouw (Westergas) en duurt tot 14.15 uur.

Brandstichter: Rimini Protokoll
Tijdens ons internationale festival Brandstichter zetten we een internationaal gevierd theatermaker in de schijnwerpers. In 2017 is het de beurt aan Rimini Protokoll. Dit Duitse collectief maakt furore in Europa met zijn documentaire theater over actuele onderwerpen. De groep werkt niet met acteurs, maar met mensen die direct betrokken zijn bij de onderwerpen: de 'experts van het dagelijkse leven'. Razend interessant theater dat een verrassende blik op de samenleving biedt. "Het is heel eenvoudig, zei Jorg Karrenbauer, die al jaren met de groep samenwerkt, in The Guardian:"Als je een verhaal willen vertellen, waarom laat je het dan niet vertellen door de mensen die het zelf hebben meegemaakt? Waarom zou je iemand anders laten doen alsof ze die persoon zijn?"
Kijk voor het volledige programma op www.ssba.nl/brandstichter.

Made in Lausanne
Nachlass is één van de voorstellingen in de serie Made in Lausanne. De Stadsschouwburg bundelt voorstellingen van één van de meest interessante theaterhuizen in Europa, Théâtre Vidy Lausanne. Nachlass is tot stand gekomen in coproductie met Théâtre de Vidy.

Nachlass wordt mede mogelijk gemaakt door Pro Helvetia en Westergasfabriek.
logo black neutral Pro HelvetiaKopie van logo zwart groot
Brandstichter 2017 wordt financieel mede mogelijk gemaakt door Stichting Ammodo, Fonds Podiumkunsten, Goethe Institut en de anonieme gevers.

ammodoFPK LOGO WEB S       GI Logo horizontal green sRGB

“ Geleidelijk ontvouwt Nachlass zicht als een zorgvuldige collage, medemenselijk, een beetje melancholiek, maar nooit sentimenteel. ” de Volkskrant (27 januari 2017)
“ De installatie houdt mooi balans tussen sentimentaliteit en lichtheid, tussen melodrama en aardsheid ” Parool (7 februari 2017)
“ Nachlass raakt aan het grote en het kleine en confronteert ons met begrippen als tijd, urgentie en zingeving. ” Theaterkrant.nl
“ Nachlass zet de bezoeker op scherp. Al is de dood onderwerp van gesprek, de installatie balt vooral het leven samen. ” Theaterkrant.nl
“ Bij Nachlass-Pièces sans personnes zijn vorm en inhoud volledig in balans. Door de directheid die daardoor ontstaat, komt het sterven, en de daaraan voorafgaande levens, in de acht kamers heel dichtbij. Zeer indrukwekkend. Een aanrader. ” Riro toneelrecensies

Lees hier meer over Rimini Protokoll.
Lees hier meer over waarom Rimini Protokoll als Brandstichter 2017.

Bekijk hier een sfeerimpressie die we maakten rondom de premiere van Nachlass, Pièces sans personnes in het Machinegebouw op de Westergasfabriek.

Lees hier het artikel dat Errol Boon van de SSBA Salon schreef naar aanleiding van zijn bezoek aan Nachlass, Pièces sans personnes.