Grensgeval

Grensgeval
Genre:
Toneel
Uitvoerenden:
Toneelhuis / Guy Cassiers / Maud Le Pladec

Guy Cassiers laat vluchtelingen spreken in de scherpe woorden van Elfriede Jelinek en bewegen in een choreografie van Maud Le Pladec. "Soms gewild poetisch, soms drammerig, dan weer verrassend raak." (de Volkskrant ****).

MEER INFORMATIE

Dit jaar toont de Stadsschouwburg drie producties van Toneelhuis Antwerpen die expliciet reageren op een zeer actueel thema: de stromen vluchtelingen die de oorlog of armoede in hun land ontvluchten. De toneelstukken Grensgeval en Het kleine meisjevan meneer Linh van artistiek directeur Guy Cassiers en de installatie Zielzoekers van theatermaker Mokhallad Rasem maken deel uit van het Toneelhuisproject Grenzeloos. De Stadsschouwburg is de Nederlandse partner van dit project.

In Grensgeval grijpt Cassiers naar een stuk van de Nobelprijswinnares Elfriede Jelinek. Zij schreef in 2013 Die Schutzbefohlenen (naar De Smekelingen van Aeschylus) als reactie op het steeds schrijnender wordende vluchtelingenprobleem in Europa. In haar versie geeft Jelinek de asielzoekers een stem en legt zij met haar scherpe pen genadeloos het cynisme en latente racisme in de Europese politiek bloot.

Tegenover deze woordenstroom, uitgesproken door acteurs Katelijne Damen, Abke Haring, Han Kerckhoffs en Lucas Smolders, zet Cassiers een sterke fysieke aanwezigheid van zestien dansers, gechoreografeerd door de Franse choreografe Maud Le Pladec (wier voorstelling Democracy we zagen op Julidans 2015).

Zielzoekers
Zielzoekers is een film voorafgegaan door een korte theatrale inleiding door theatermaker Mokhallad Rasem over zijn verblijf en de mensen die hij ontmoette in een Vlaams opvangcentrum. Zijn verzamelde verhalen geven de nieuwsfeiten een gezicht. We presenteren Grensgeval en Ziezoekers in één programma. Met een kaartje voor de voorstelling Grensgeval heeft u gratis toegang tot Zielzoekers. Zielzoekers start om 22u15 en duurt ca. 1 uur. Tussen Grensgeval en Zielzoekers is de bar in de foyer geopend.

“ Regisseur Cassiers komt tot een schilderachtige, haast zintuiglijke abstractie, die de complexe vluchtelingenthematiek goed invoelbaar maakt. ” de Volkskrant
“ Guy Cassiers zet tanden in Elfriede Jelinek. De vluchtelingencrisis in dans en beweging. Een moedige voorstelling ” De Morgen
“ Cassiers en zijn medewerkers pakken de teksten van Jelinek heel esthetisch aan. Teksten die naar het hart gaan, maar die door de esthetische aanpak op afstand blijven. Emotioneel én rationeel. ” Theaterkrant
“ Dit personageloos stuk siddert en dobbert, grijpt vast en toont bovenal om hoeveel meer mensen het gaat dan die ene aangespoelde kleuter ” Het Nieuwsblad

Lees hier alvast het Grensgeval programmablad van het Toneelhuis.