Toen Peter Brook in de jaren '80 een reis door Afghanistan maakte, werd daar al het eerste zaadje geplant voor The Prisoner, zijn meest recente regie die op 6 maart 2018 in Parijs in wereldpremière gaat. In Afghanistan ontmoette Brook en sjamaan die hem vertelde over een bijzondere rechter.
Deze rechter was ervan overtuigd dat een mens nooit beter de gevangenis uitkomt dan dat hij erin gaat. Dus veroordeelde hij een misdadiger tot een gevangenisstraf buiten de gevangenis. Hij liet de veroordeelde zitten onder een afdak tegenover de gevangenis. Als gevangene van zijn eigen impulsen en driften.
Het beeld van deze man voor de gevangenis hield Brook al die jaren bezig. Wat voor gerechtigheid is dit? Wie heeft daarover beslist? Waarom mag hij daar blijven zitten? Zoekt de man verlossing? Krijgt hij bezoekers? Zal hij willen weglopen? The Prisoner, een voorstelling over misdaad, straf en boetedoening.
Brandhaarden 2018
The Prisoner maakt deel uit van het festivalprogramma van Brandhaarden 2018: Théâtre des Bouffes du Nord. Dit theater uit het Noorden van Parijs is sinds 1974 het theaterlaboratorium van de grote theatermaker Peter Brook, een regisseur die de theatergeschiedenis van de 20e eeuw mee heeft vormgegeven. Brandhaarden presenteert twee regies van Brook zelf: deze nieuwe voorstelling en Battlefield, naar The Mahabharata uit 2015. Daarnaast staan op het programma La maladie de la mort van Katie Mitchell, Actrice van Pascal Rambert en Orfeo - je suis mort en Arcadie van Samuel Achache, Jeanne Candel en Florent Hubert.
The idea that became The Prisoner, which world premiered in Paris on 6 March 2018, was planted in the 1980s while Peter Brook was travelling in Afghanistan.
There he met a shaman who told him about an unusual judge. The judge was convinced that a person never emerges from prison a better person than the one who went in. So instead he sentenced a criminal to sit under a shelter opposite a prison. He might not have been held captive by brick walls and prison bars, but he was still a prisoner to his own impulses and instincts.
Brook reflected on the image of that man sitting opposite the prison for many years. What sort of justice is this? Who dispensed it? Why is the man allowed to stay there? Is he seeking redemption? Does he have any visitors? Is he tempted to run away? These are the questions explored by The Prisoner, a play about crime, punishment and atonement.