COLUMN: Een kijkje in de keuken van Conny

In februari is de voorstelling Inside Out van Conny Janssen Danst in Amsterdam te zien. De titel doet denken aan de gelijknamige Disney-Pixar film uit 2015. Niet geheel toevallig, want zowel film als dansvoorstelling willen zichtbaar maken wat eigenlijk niet te zien is, wat er zich achter de menselijke façade afspeelt. Inside Out van Conny Janssen ging daarbij óók in 2015 in première, maar daarmee houdt de vergelijking wel op.

De voorstelling Inside Out ging in 2015 al in première, maar Conny is naar eigen zeggen helemaal opnieuw begonnen met repeteren. Alleen het begin en het einde – ze corrigeert zichzelf – een deel van het einde, zijn hetzelfde gebleven. Conny helpt ons herinneren; ‘die voorstelling met de rode touwen’, “Nou,” zegt ze, “die is dus helemaal anders.”

Janssen was nog niet klaar met het thema van de voorstelling; het binnenste tonen, de façade breken om bij de mens te komen. Ze liet zich destijds inspireren door de term ‘exploded drawings’, driedimensionale constructietekeningen die je blik op een voorwerp veranderen. Nu wilde ze het thema verder uitwerken. Destijds ging het vaak over een structuur in de ruimte, nu is de voorstelling persoonlijker en emotioneler geworden. Hoewel de titel hetzelfde is gebleven, is iedere scène op de schop gegaan om te zien wat er mocht blijven.

"Run more elegantly, you act like bouwvakkers"

Vlak voor kerst werd ik – als voorbeschouwer van de voorstelling -  uitgenodigd om een openbare repetitie bij te wonen in een prachtig monumentaal pand in Rotterdam. Na een kerstkransje en een kopje thee werden we naar de repetitieruimte op zolder geleid, een ruimte met grote ramen en – dat viel een danskenner uit het publiek op – zonder spiegels. De voorstelling gaat spelen met live muzikanten, die – omdat de voorstelling helemaal anders is – ook opnieuw zijn gaan componeren. De muzikanten waren er deze repetitie niet bij.

Naar deze voorstelling?
Lees alles over ‘INSIDE OUT’ en bestel uw tickets.

Conny was samen met de dansers de notes na de doorloop van de avond ervoor het doornemen. Er waren nog maar een paar repetities tot de première, dus het was nog maar een kwestie van nuance aanbrengen. Van bepaalde stukken moest de timing bijvoorbeeld opnieuw worden afgesproken, of beter afgestemd op de muziek. Alles toch nog steeds één keertje opnieuw, om te zien of de afspraak werkt. En juist de kleinste bewegingen, zo zei Conny,  kosten de dansers daarbij de meeste moeite.

Van choreografen wordt wel gezegd dat ze een eigen danstaal ontwikkelen, bij Conny Janssen mag dat heel letterlijk worden genomen. Omdat ze zich beter kan uitdrukken in het Nederlands, maar veel van haar dansers die taal niet machtig zijn, spreekt ze in een leuke mengelmoes; “Run more elegantly, you act like bouwvakkers!” Haar diverse dansgroep begrijpt ondertussen precies wat ze dan bedoelt.

Als dramaturg ben ik bij veel theaterrepetities aanwezig geweest, maar een dansrepetitie heb ik nog nooit van dichtbij meegemaakt. En dat dichtbij mag zeer letterlijk worden genomen; de dansers putten zich uit op nog geen meter afstand. Af en toe moesten er benen worden ingetrokken om de dansers de ruimte te geven. Van Conny Janssen zijn we choreografieën in fabriekshallen of parkeergarages gewend, en zo’n repetitieruimte is dan opeens extra intiem. Ik was diep onder de indruk van de mooie muziek (die tijdens de repetitie alleen nog door de boxen kwam) en de krachtige dans. Ik ben zeer benieuwd naar het eindresultaat!

Extra concert op 27 februari
Voor de bezoekers op dinsdag 27 februari trakteert Conny Janssen Danst op een mooie, muzikale afsluiting van de avond: de musici uit de voorstelling – iET & Budy Mokoginta – spelen in de Koninklijke Foyer nog een exclusief na-concert. Toegang tot het concert is gratis, maar de ruimte is beperkt, dus wacht niet te lang na de voorstelling en zoek gauw een plekje in de Koninklijke Foyer.

Luister hier naar de muziek van iET op Spotify.

Karlijn Mofers

Karlijn Mofers

Karlijn Mofers studeerde in 2013 af als theaterwetenschapper aan de UvA. Daarvoor studeerde ze filosofie aan de UU. Zij werkte als regieassistent en dramaturg bij o.a. DNA, Toneelgroep Amsterdam (stage), Nationale Toneel (stage), Toneelschuur Producties (stage) en afstudeervoorstellingen van de AHK en HKU. In 2015 regisseerde ze bij STA en A.S.T.V. de voorstelling 'Kothurne'. Sinds 2013 werkt Karlijn als dramaturg samen met Daan van Bendegem.