Skip to Content

Brandhaarden

Stadsschouwburg Amsterdam organiseert jaarlijks een festival rondom een baanbrekend internationaal gezelschap onder de titel Brandhaarden of een internationaal gevierde theatermaker onder de titel Brandstichter.  Dit waren achtereenvolgens de Münchner Kammerspiele (2012), de Letse regisseur Alvis Hermanis (2013), de Volksbühne Berlin (2014), de Britse regisseur Katie Mitchell (2015), Deutsches SchauSpielHaus Hamburg (2016) en Rimini Protokoll (2017).

Theaterliefhebbers krijgen met dit festival in korte tijd de verschillende gezichten te zien van toneelhuizen en regisseurs die internationaal veel aanzien hebben en zelden in Nederland te zien zijn. De waardering onder het publiek is groot: “Geweldig dat de Stadsschouwburg in deze tijden risico’s neemt met zo’n gedurfde programmering”, “Superleuk initiatief”, “Goede sfeer, gevoel van urgentie, genoten!””

Voor de zevende editie van het internationale theaterevenement Brandhaarden staat het Parijse theater Théâtre des Bouffes du Nord twee weken in Stadsschouwburg Amsterdam. Van maandag 20 maart t/m zondag 1 april 2018 zijn er vijf verschillende producties te zien die worden verrijkt met een interessant (B)randprogramma.

 

Het festival Brandhaarden wordt geproduceerd door Stadsschouwburg Amsterdam en mede mogelijk gemaakt door Stichting Ammodo, Fonds Podiumkunsten en Insititut Francais.

 

MEER INFORMATIE

Voorstellingen

Battlefield


Théâtre des Bouffes du Nord / Peter Brook & Marie-Hélène Estienne

"De Mahabharata stelt alle vragen en ze zijn nog steeds relevant en urgent." Dertig jaar na zijn onvergetelijke, negendelige Mahabharata (1985) keert Brook terug naar dit oorlogsepos en brengt het in een intieme, uitgebeende voorstelling terug naar zijn essentie. Voor Battlefield koos hij één cruciale scène: die waarin de overwinnaar uit wroeging vrede wil sluiten met zijn vijand. In Nederland alleen te zien tijdens Brandhaarden 2018.

La maladie de la mort


Théâtre des Bouffes du Nord / Katie Mitchell

In Katie Mitchells handen wordt live cinema (een film die live wordt gemaakte op het toneel) een wonderschoon avontuur, zoals we al zagen in haar productie The Forbidden Zone (Brandstichter 2015). De Britse maakt bij Peter Brooks Théâtre des Bouffes du Nord een nieuwe voorstelling gebaseerd op Marguerite Duras' broeierige roman La maladie de la mort. In Nederland alleen tijdens Brandhaarden 2018 te zien

Les murs parlent (met Peter Brook & Marie-Hélène Estienne)


Théâtre des Bouffes du Nord / Peter Brook / Marie-Hélène Estienne

Les murs parlent ('De muren spreken') is een programma van het Théâtre des Bouffes du Nord waarin Peter Brook en anderen samen met het publiek een reis maken door verleden en heden van dit theater. Wat hebben de muren van dit gebouw allemaal wel niet gezien sinds Brook hier het Centre International de Recherches et Créations Théâtrales oprichtte in 1974?

Orfeo - Je suis mort en Arcadie


Théâtre des Bouffes du Nord / Samuel Achache / Jeanne Candel / Florent Hubert

Samuel Achache, Jeanne Candel en Florent Hubert maakten bij het Théâtre des Bouffes du Nord een voorstelling geïnspireerd door Claudio Monteverdi's Orfeo. "Dit is hun recept: in een klassiek oeuvre duiken, het voorzien van hedendaagse arrangementen, veel aandacht besteden aan de zang, het injecteren met een flinke dosis humor en warm serveren." (Le Parisien). 

The prisoner


Théâtre des Bouffes du Nord / Peter Brook & Marie-Hélène Estienne

Tijdens festival Brandhaarden halen we de nieuwe productie van de 92-jarige theaterlegende Peter Brook vrijwel direct na de Parijse première naar Amsterdam. Brook regisseert het stuk samen met Marie-Hélène Estienne, die al sinds 1974 met hem samenwerkt. De voorstelling wordt in het Engels gespeeld. Twee weken na de wereldpremière in Parijs alleen in Amsterdam te zien.

Actrice


Théâtre des Bouffes du Nord / Pascal Rambert

Actrice is Pascal Ramberts liefdesverklaring aan de actrice, aan het theater, aan het leven. Pascal Rambert is een multitalent: hij schrijft, regisseert theaterstukken en opera's, choreografeert en maakt films. In Nederland was zijn werk te zien als opening van het festival Spring 2014 (Memento Mori) en met De liefde voorbij (waarin één van de hoofdrollen werd gespeeld door Johanna ter Steege).

THÉÂTRE DES BOUFFES DU NORD

De komende editie van Brandhaarden is gewijd aan Théâtre des Bouffes du Nord, het theaterlaboratorium dat in 1974 in Parijs is opgericht door de grote theatermaker Peter Brook.  In 2013 wordt Peter Brook 93. Zijn invloed op het Europese theater valt niet te overschatten. Hij heeft de theatergeschiedenis van de 20e eeuw mee vormgegeven. The Independent noemt hem "de grootste nog in leven zijnde theatermaker."

Peter Brook
Al op hele jonge leeftijd, zeventien was hij, maakte Peter Brook zijn eerste regie en bracht hij het Engelse toneel flink in opschudding. Met frisse en brutale Shakespeare-regies schopte hij het tien jaar later tot één van de artistiek leiders van de Royal Shakepeare Company. Hij werd geroemd vanwege zijn filmische manier van theatermaken en zijn spectaculaire beeldenreeksen. "Shakespeare gezien door cameraogen" schreef een recensent over een van zijn regies.

In de jaren zestig gooide hij het roer radicaal om. Hij kwam in het verzet tegen de schone schijn van het theater. Het wilde de kern van het theater pakken, het contact tussen de spelers en toeschouwers onderzoeken, de menselijke ervaring centraal stellen. En daarin tevens iets vinden dat boven taal en culturen uit stijgt. Brook beschreef zijn ideeën in het zeer invloedrijke The Empty Space, een pleidooi voor een theater van de eenvoud.

In het theater, zegt Brook, is de kracht van de suggestie een machtig werktuig. Theatermakers moeten 'de spier van de verbeelding prikkelen'. Theater zonder conventies, vooroordelen, opsmuk en franje. Daarmee veroverde hij opnieuw de wereld. Keer op keer nam hij zijn publiek mee naar een wereld die ontstaat in het hoofd en louter berust op suggestie, opgeroepen met slechts een paar attributen. Zijn toverformule: suggestie door eenvoud. Brooks invloed op het Europese theater valt niet te overschatten.

MAIL Brook portret


Théâtre des Bouffes du Nord anno 2018
Inmiddels heeft Brook de artistieke leiding overgedragen aan Olivier Mantei en Olivier Poubelle maar regisseert nog onvermoeibaar nieuwe voorstellingen.  maakt er nog steeds voorstellingen. Daarnaast biedt Théâtre des Bouffes du Nord plek aan bekende regisseurs van naam en nieuw talent.

Het zijn regisseurs die zich aangesproken voelen door Brooks voortdurende zoektocht naar de essentie en de urgentie van het theater en zijn oog voor interculturele samenwerking. Dat wil niet zeggen dat de theatermakers van het Bouffes du Nord het werk van Brook kopiëren, integendeel. Zij brengen hun eigen visie en signatuur mee, ter verrijking en vernieuwing van dat gedachtegoed.

Brandhaardenprogrammeur René van der Pluijm maakte een keuze uit de nieuwe voorstellingen van dat theater. Het festival presenteert twee regies van Brook zelf: de nieuwe voorstelling The Prisoner (2018) en Battlefield,naar The Mahabharata, uit 2015. Daarnaast halen we La maladie de la mort van Katie Mitchell, Actrice van Pascal Rambert en Orfeo - je suis mort en Arcadie van Samuel Achache en Jeanne Candel naar Amsterdam.

Met Brook en de makers van de Bouffes du Nord haalt Brandhaarden een belangrijk stuk theatergeschiedenis in huis, lévende geschiedenis. Tegelijk heeft het festival oog voor de actualiteit en de toekomst. Hoe gaat de nieuwe leiding van het Bouffes du Nord door met zo'n rijke en bijzondere geschiedenis?

Theatre des Bouffes du Nord Paris theaterbeelden 14
Théâtre des Bouffes du Nord (foto: Patrick Tourneboeuf)

(B)RANDPROGRAMMA

Naast de voorstellingen biedt het festival een uitgebreid (B)randprogramma met voorbeschouwingen, nagesprekken, ontmoetingen, films en beeldmateriaal uit de beeld- en filmarchieven van het Théâtre des Bouffes du Nord.

Blijf op de hoogte van aanvullingen en nieuws met de Brandbrief.

wo 21 maart 2018, 16:30 uur
De kunst van het opvolgen
In gesprek met Olivier Mantei en Olivier Poubelle, sinds 2010 samen directeur van het Théâtre des Bouffes du Nord, over het opvolgen van een grootheid als Peter Brook. Onder leiding van Constant Meijers.

zo 25 maart 2018, 15:00 uur
Les murs parlent
Opnieuw komt Peter Brook live op het podium vertellen, dit maal samen met zijn compagnon en route Marie-Hélène Estienne, over wat de muren van Théâtre des Bouffes du Nord te vertellen hebben.

Voorbeschouwingen & nagesprekken
Voor aanvang van iedere voorstelling organiseren we een Voorbeschouwing. Het verhaal, de acteurs, de ideeën van de makers, de geheimen uit de keuken: onze Voorbeschouwers vertellen u alles wat u moet weten over de voorstelling. De Voorbeschouwing begint een half uur voor aanvang en duurt ca. 30 minuten. Toegang is gratis, neem gerust uw drankje mee.

Bij sommige voorstellingen is er een de nagesprek met de makers en/of spelers over de voorstelling, hun ideeën en werkwijze Het nagesprek begint kort na afloop van de voorstelling. Toegang is gratis.

Battlefield: nagesprek op 21 maart
La maladie de la mort: nagesprek 22 maart
Orfeo - Je suis mort en Arcadie: nagesprek op 27 maart
The Prisoner: nagesprek op 31 maart
Actrice: nagesprek op 31 maart

FAQ-Room | Dagelijks in de SSBA Salon
De FAQ-Room is een dagelijks programma over artistieke, historische, politieke, sociale of filosofische onderwerpen die aansluiten bij de voorstellingen of de makers. Voor en/of na de voorstelling, in allerlei vormen en maten: van films en registraties van voorstellingen tot gesprekken met boeiende gasten. U vindt de FAQ-Room in de SSBA Salon, toegang is gratis, neem gerust uw drankje mee. De FAQ-Rooms zijn zo gespland dat u aansluitend naar een Voorbeschouwing kan, mocht u nog meer willen weten.

di 20 maart, 19.15 uur
FAQ-Room 1: Aftrap Brandhaarden
Samen met Brandhaardenprogrammeur René van der Pluijm blikken we vooruit op 13 dagen festival. Céline Buren leidt het geprek. Duur: ca. 30 minuten, Nederlands gesproken.

wo 21 maart, 19.00 uur
FAQ-Room 2: Het eeuwige leven van Peter Brook
Precies op zijn 93ste verjaardag van Peter Brook praten we met een kenner van zijn werk, Emile Schra. Karlijn Mofers gaat in gesprek met hem. Duur: ca. 45 minuten, Nederlands gesproken.

do 22 maart, 18.30 uur
FAQ-Room 3: Het werk van Marguerite Duras
Wat is het belang van het werk van Marguerite Duras, zo'n twintig jaar na haar dood? Met auteur Renée van Marissing gaan we in gesprek over dit enfant terrible van de Franse literatuur. Renée van Marissing (1979) is schrijver van romans, hoorspelen en (muziek)theater teksten. Daarnaast treedt ze vaak op met haar teksten, alleen of samen met muzikanten, dansers of beeldend kunstenaars. In september 2017 verscheen haar laatste roman, Parttime astronaut. Van Marissing was vorig najaar ook betrokken bij een Duras-leesclub in De Balie. Gespreksleiders zijn Franka Bauwens en Justin van der Veen. Duur: ca. 45 minuten, Nederlands gesproken.


vr 23 maart, 19.00 uur
FAQ-Room 4: Peter Brooks Mahabharata
Deze FAQ-Room is gewijd aan Peter Brooks legendarische voorstelling The Mahabharata, het epos waar Brook ook voor zijn regie van Battlefield één scène uit belicht. Het gesprek wordt geleidt door Karlijn Mofers, zij gaat in gesprek met de Indiase acteur Satchit Puranik die met Marjolijn van Heemstra een eigen versie van de Mahabharata maakte en Emile Schra, kenner van het werk van Brook en toeschouwer bij de originele uitvoering van Peter Brooks The Mahabharata. Duur: ca 45 minuten, Nederlands gesproken.

za 24 maart, 18.30 uur
FAQ-Room 5: Wat is 'Live Cinema'
Met Patricia Pisters gaan we in op het fenomeen 'live cinema', een specialisme van Brandhaardenregisseur Katie Mitchell (La maladie de la mort). Patricia Pisters is hoogleraar filmwetenschap aan de afdeling Mediastudies van de Universiteit van Amsterdam en directeur van onderzoeksschool ASCA (Amsterdam School for Cultural Analysis). Ze doceert film-filosofie en schrijft over film en media in relatie tot het (collectief) bewustzijn. Filosoof en filmcriticus Dana Linssen leidt het gesprek. Zij is, naast haar baan als docent bij ArtEZ, hoofdredacteur van de Filmkrant en als filmmedewerker al ruim tien jaar verbonden aan de NRC. In 2009, ontving zij de Louis Hartlooper Prijs voor de Filmjournalistiek. Duur: ca 45 minuten, Nederlands gesproken.

zo 25 maart, 14.00 uur
FAQ-Room 6: Film: The Mahabharata
Vertoning van Peter Brook's miniserie van het Indiase heldenepos The Mahabharata, waarvan hij niet alleen een theaterversie maar ook een filmversie regisseerde. Duur: ca. 5 uur en 20 minuten, Engels gesproken.

ma 26 maart, 18.30 uur
FAQ-Room 7: Film: Beckett by Brook
Naast de stukken van Shakespeare zijn ook de toneelteksten van Samuel Beckett een grote favoriet van Peter Brook. De film Beckett by Brook zoomt in op Brooks fascinatie voor de Ierse auteur, die net als Brook een groot deel van zijn leven in Parijs doorbracht. Duur: ca. 70 minuten, Engels en Frans gesproken.

di 27 maart, 19.00 uur
FAQ-Room 8: Avonturen in muziektheaterland
Tijdens Brandhaarden presenteren we de avontuurlijke Orfeo van Samuel Achache en Jeanne Candel. Een mooie gelegenheid om het eens te hebben over modern muziektheater. Op wie moeten we letten? Wat zijn de spannende ontwikkelingen in muziektheaterland? Een gesprek met Anthony Heidweiller (Artistiek directeur Operamakers en Artistic Associate Director van Opera Forward Festival) en regisseur Samuel Achache. Céline Buren leidt het geprek. Duur: ca. 45 minuten, Nederlands en Engels gesproken.

wo 28 maart, 18.30 uur
FAQ-Room 9: Film: The Tightrope
Peter Brooks zoon, Simon Brook, maakte een film over het repetitieproces van zijn vader. Voorafgaand aan de opvoering van Peter Brooks The Prisoner in de Grote Zaal, laten we deze film zien in de FAQ-Room. Duur: ca. 90 minuten, Engels gesproken.

do 29 maart, 19.00 uur
FAQ-Room 10: Regisseur Marie-Hélène Estienne
Volgens The Guardian is Marie-Hélène Estienne 'de beroemdste theatermaker waar u nog nooit van gehoord hebt'. Ze is de rechterhand, linkerhand en coregisseur van Peter Brook. Samen met hem regisseerde ze ook de twee voorstellingen die te zien zijn tijdens Brandhaarden: Battlefield en The Prisoner. Die laatste is vanavond te zien. Maar eerst praten we met Marie-Hélène Estienne. Céline Buren leidt het geprek. Duur: ca. 45 minuten, Engels gesproken.

vr 30 maart, 17.30 uur
FAQ-Room 11: Film: King Lear
Peter Brook is wereldberoemd om zijn indrukwekkende regies van het werk van Shakespeare. Vandaag vertonen we zijn succesvolle en omstreden versie van King Lear, in zekere zin de eerste voorstelling waarbij hij zijn theorie over de 'empty space' heeft toegepast. Duur: ca. 2 uur 30 minuten, Engels gesproken.

za 31 maart, 18.30 uur
FAQ-Room 12: Schrijver/regisseur/choreograaf Pascal Rambert
We praten over deze artistieke duizendpoot met actrice Johanna ter Steege, die in de Nederlandse versie van Ramberts Clôture de l'amour speelde, en Marcelle Meuleman, die het stuk regisseerde. Céline Buren leidt het geprek. Duur: ca. 45 minuten, Nederlands gesproken.

zo 1 april, 14.30 uur
FAQ-Room 13: Alles wat u nog wilde vragen
Terwijl achter de schermen Bouffes du Nord de tassen pakt voor de trein naar Parijs, blikken wij met programmeur René van der Pluijm terug op het festival. Blijft u vooral tot het eind van het gesprek zitten, we onthullen ook wie er volgend jaar in het festival te gast is! Céline Buren leidt het geprek. Duur: ca. 45 minuten, Nederlands gesproken.

Mini-expo
Tijdens het festival organiseren we een kleine expo met affiches en ander materiaal van het Théâtre des Bouffes des Nord. U komt de expo tegen in de trappenhal bij de Pleinfoyer op weg naar de zalen.

voordeel

Een festival als Brandhaarden biedt de kans verschillende gezichten van een bijzonder toneelhuis te leren kennen. Wij nodigen liefhebbers dan ook uit zo veel mogelijk te gaan zien.  Wij vinden dat de toegangsprijs geen drempel moet zijn om dit te doen, daarom bedachten we een aantal zeer voordelige opties voor veelbezoek. Van slim vroeg boeken tot passe-partout.

Voorlopersrang:
Tien goede plaatsen op de 2e rang, die we verkopen tegen een 4erangsprijs. Wie er vroeg bij is, heeft goede stoelen tegen een voordelig tarief.

Deze kaarten zijn online te koop bij alle voorstellingen. Kies bij het kopen van kaarten de Voorlopersrang (roze vakjes).

Passe-partout 1e rang:
Vijf voorstellingen op de 1e rang voor € 125 (i.p.v. € 162,50).
Beperkt beschikbaar, op is op.

Deze passe-partouts zijn te koop aan de kassa van de Stadsschouwburg Amsterdam (020 6242311). 

Stapelkorting
Voor hoe meer voorstellingen u kaarten koopt, hoe hoger de korting wordt. Uw voordeel kan oplopen tot € 25 (bij 5 voorstellingen). Geldig op de 2e rang.

ETEN & DRINKEN

Brand in de Brasserie

De Brasserie van de Stadschouwburg is tijdens Brandhaarden de festivalhangplek. Op de kaart staan ook enkele Franse brasserieklassiekers als de Croque Monsieur voor lunch, de Franse soep Bisque (dan wel weer met Hollandse garanalen), de Poussin met frites en salade en de heerlijke Franse kazen van Kef. De Franse wijnen op de kaart kunnen wij van harte aanbevelen.

De chef laat zich deze weken voor de Eenakter - dan onder de naam Plat du jour - en het Theatermenu inspireren door de Franse keuken. Tijdens het festival wordt de Plat du jour bekend gemaakt op de borden in de Brasserie en op deze website. Kijk voor het Brandhaarden Theatermenu hieronder.

Brandhaarden Theatermenu € 29,50

Voorgerecht

  • Paté de campagne met walnoot, gekarameliseerde ui, cornichons en geroosterd brood
  • Franse uiensoep met Comte

Hoofdgerecht

  • Steak tartaar van bavette van Lindenhoff met kappertjes, sjalot en eidooier. Geserveerd met een salade en verse frieten.
  • Moulles Frites: Franse mosselen geserveerd met verse frieten
  • Ratatouille tarte Tatin' geserveerd met een groene salade

Dessert

  • île flottante
  • 3 Franse kazen van Lindehoff met dadelbrood


Tafel reserveren als u uw kaarten boekt

Nieuw bij Brandhaarden is dat u in plaats van het menu ook een tafel kunt reserveren. Als u op 'afrekenen' klikt krijgt u een melding te zien waarin u kunt aangeven voor hoe veel mensen u een tafel zou willen reserveren. U krijgt dan enkele dagen van tevoren een bericht ter bevestiging.

Proost mee op de verjaardag van Peter Brook

Op de 93e verjaardag van Peter Brook, op 21 maart, kan er geproost worden met een glas Vouvray brut uit de Loire van Chenin Blanc, voor deze gelegenheid € 5 per glas (i.p.v. € 7,50). À la vôtre!

Colofon

Brandhaarden 2018 wordt mogelijk gemaakt door:

 Standard RGBFPK LOGO WEB SInstitut Francais logo

 

Brandhaarden wordt geproduceerd door de Stadsschouwburg Amsterdam. Stadsschouwburg Amsterdam wordt financieel ondersteund door:

 Untitled4

Kernteam:
programmering: René van der Pluijm
(B)randprogramma: Daniel Kieft i.s.m. René van der Pluijm
assistent programmering: Bart Huyskens
productie: Marjanne Wilmink, Peter Poel
fondsenwerving: Anne Floor van Tilburg, Sandra Verstappen en Martine Weide
techniek: Hugo van Hulst (coördinatie), Stevin Blok, Claudia van Dijck
marketing: Martine Jedema, Dean Kappen (online) en An Cardoen (redactie)
kassa: Jasper Gilijamse
aankleding: Tamar Uylenburg, Mausopolos
grafisch ontwerp: Van Lennep
fotografie campagnebeeld: Fulco

In samenwerking met alle medewerkers en vrijwilligers van Stadsschouwburg Amsterdam en de collega's van Théâtres des Bouffes du Nord.

Festivalkrant

Back to top